Ondersteuning bij de methode seksuele vorming van StruX

Een gezonde seksuele vorming. Dat gun jij alle jongeren! Je zoekt een goede methode daarvoor en daarnaast wil je dat jij en je collega’s voldoende toegerust zijn om jullie leerlingen te stimuleren in een gezonde seksuele ontwikkeling. Dan zit je hier goed! In samenwerking met uitgeverij Boom beroepsonderwijs bied ik ondersteunende diensten bij de methode seksuele vorming van StruX. Deze methode is speciaal ontwikkeld voor het praktijkonderwijs. Lees hieronder wat ik voor jouw docententeam kan doen.

Training

Training  ‘StruX seksuele vorming in praktijk’

Je vindt het belangrijk dat leerlingen op jouw school een gezonde seksuele ontwikkeling doormaken. Je wilt als docent, zorgcoördinator of leidinggevende jongeren stimuleren in het maken van goede keuzes. Je wilt ook dat jongeren de juiste informatie krijgen. Je merkt dat dit thuis niet altijd gebeurt en hebt je vraagtekens bij informatie die de jongeren opdoen op straat. Je wilt ook dat je collega’s op een ontspannen manier seksuele vorming geven aan leerlingen en je weet: de ene mentor vind het heel erg leuk om te doen en de andere mentor is er wat verlegen mee. Je weet ook; niet iedereen zit op één lijn als het gaat om seks-educatie. Kortom; jouw team heeft niet alleen een goede methode nodig, maar kan ook ondersteuning gebruiken in het uitvoeren van deze methode.

Twee dagdelen training

In de training ‘StruX seksuele vorming in praktijk’ (SSVP) bied ik jouw team precies de ondersteuning die nodig is. In twee dagdelen verdiepen jullie je in de methode voor seksuele vorming van StruX, krijg je extra informatie over seksualiteit en jongeren en oefen je in je team met de dialoog over seksualiteit. Daarnaast besteed ik tijdens de training ook aandacht aan LessonUp, een online platform van en voor docenten vol extra lesmateriaal.

Na de training SSVP:

  • kan iedereen in jouw team op een ontspannen manier met leerlingen in dialoog gaan over seks;
  • is iedereen in jouw team in staat om met de StruX methode te werken;
  • heeft jouw team ruim voldoende kennis over seksualiteit en jongeren, ze staan boven de stof;
  • zijn docenten zich bewust van eigen overtuigingen en kunnen ze daar in de les professioneel mee omgaan.

Na deze training draag je als team bij aan een gezonde seksuele ontwikkeling van jongeren in het praktijkonderwijs!

Gastlessen

Gastlessen seksuele vorming

Als docent of docententeam willen jullie zelf het vak seksuele vorming geven aan leerlingen.  Je wilt als school actief bijdragen aan een gezonde seksuele ontwikkeling van jongeren. Daarnaast zie je als school ook de meerwaarde van een externe professional op het gebied van seksualiteit. Je kan meerdere redenen hebben om een gastdocent in te schakelen:

  • je wil dat de lessen meer impact maken voor de leerlingen;
  • je merkt dat een docent of mentor soms te dichtbij de leerlingen staat waardoor leerlingen niet altijd open durven te zijn;
  • het is fijn voor een docent of mentor om de klas te kunnen observeren tijdens gastlessen;
  • een docent of mentor krijgt door de gastlessen inspiratie en handvatten om zelf verder te gaan met seksuele vorming;
  • je wilt graag verdieping over bepaalde onderwerpen.

Ik kan gastlessen aanbieden aan de hand van de methode van StruX of verdiepende gastlessen over een onderwerp waar in jullie specifieke situatie behoefte aan is.

Advies

Advies en lesbezoek

Je wilt graag dat docenten op een ontspannen manier lesgeven in seksuele vorming. Je weet ook dat dit niet voor iedere docent vanzelfsprekend is. Het onderwerp is spannend, komt soms erg dichtbij en er zijn zoveel verschillende meningen over. Docenten die met hun leerlingen in gesprek willen gaan over seks, maar daar graag ondersteuning bij willen, kan ik helpen met lesbezoek en coaching. Tijdens een les observeer ik docent en leerlingen en in een gesprek koppel ik de bevindingen terug. Ik ga in de coaching uit van wat al goed gaat en welke kwaliteiten een docent al heeft om van daaruit te werken aan een plan om nog beter het gesprek over seks te kunnen voeren met leerlingen. Na de les en het gesprek volgt een schriftelijk verslag met aandachtspunten en advies.

  • "Peter Munneke heeft een training gegeven aan de medewerkers die dit jaar starten aan een bijbaan voor de klas. Het was een leerzame training, die op een interactieve en speelse manier werd gegeven. Peter inspireerde de cursisten, maar liet hen ook nadenken over mogelijke situaties. Erg leuk en leerzaam, ook volgens de cursisten!" Bekijk dit project

    Colinda Boers Adhocdocent projectcoördinator
  • "Peter Munneke is een gedreven trainer met passie voor Groepswerk. In staat om krachtige interacties met groepen te creëren. Tegelijk doelgericht; weet complexe thema's te vertalen naar begrijpelijke onderwerpen voor verschillende doelgroepen."

    Tony Mol (voormalig) Docent Baken Stad College, Almere
  • "Peter Munneke heeft nauw met ons samengewerkt aan de animaties ‘Grenzen en Wensen’ voor Siriz. Deze samenwerking verliep erg soepel. De communicatie tussen beide partijen was helder en vlot, daarnaast hebben we veel steun gehad aan de inzichten die Peter had in de verschillende doelgroepen. Dit heeft er voor gezorgd dat de inhoud van de animaties actueel blijft en goed aansluit bij de (visuele) taal van de doelgroep." Bekijk dit project

    Marlies Krabbenbos Projectmanager In60seconds

Investering en praktische informatie

Aanbod op maat

Het aanbod van training, gastlessen en advies lever ik op maat. In overleg bepalen we de behoefte van de school en stemmen we de inhoud van mijn aanbod daarop af.  Verder is de inhoud van het aanbod afhankelijk van het wel of niet gebruiken van de methode. Er zijn twee mogelijkheden:

De methode van StruX is al aangeschaft en aanwezig:

Mijn aanbod is een toevoeging op de bestaande lespraktijk. De inhoud van mijn aanbod is afhankelijk van de mate waarin StruX al geïmplementeerd is binnen de school.

De school heeft nog geen methode en overweegt de aanschaf van StruX:

In dat geval is mijn aanbod een toevoeging op de nieuwe methode. Het is mogelijk om met korting een totaalpakket aan te schaffen van de methode inclusief training, gastlessen en/of advies. In de training wordt nu in ieder geval aandacht besteed aan de inhoud van de StruX methode.

Investering

De investering is  afhankelijk van de exacte vraag en daarom hieronder alleen een indicatie van de kosten.

Training: € 550,00 per dagdeel / € 1000,00 per dag

Gastlessen: € 100,00 per les van 60 minuten

Advies: € 250,00 per lesbezoek, coachgesprek en rapportage

Boekjes: € 12,50 per boekje (de hele methode bestaat uit 3 delen)

Prijzen zijn exclusief BTW en reiskosten. De trainingen, gastlessen en adviesgesprekken vinden plaats op de school.

Neem contact op voor een offerte op maat!

Laat hier een berichtje achter en ik neem zo snel mogelijk contact met je op.

Contact

Waarom Peter Munneke?

Als nieuwe onervaren zij-instromer op een vmbo was een van mijn eerste taken het begeleiden van een themaweek over seks en relaties. Ik had in die tijd best een mening over dit onderwerp, maar die zat ergens ver in mij verstopt. Het was een onderwerp waar ik nooit makkelijk over had leren praten en in de klas was ik er dus ook best verlegen mee. En dan nu ineens een themaweek. En daar bleef het niet bij, want pubers gooien er ook buiten de themaweek van alles uit over seks en dus was het voor mij elke keer weer een heel avontuur om daar een beetje adequaat op te reageren en ik geef direct maar toe: ‘dat is lang niet altijd gelukt!’

Een aantal jaren en veel wijsheid later kwam ik als voorlichter op veel verschillende scholen. Ik gaf gastlessen ter preventie van onbedoelde zwangerschap. Ik heb met de meest uiteenlopende doelgroepen gepraat over seks, relaties, liefde etc. en alle vragen kwamen voorbij. Ik heb me ook verdiept in jongeren, seks en de cijfers.  Ik denk nog regelmatig terug aan momenten uit mijn begintijd als docent en herinner me mijn ongemakkelijkheid bij ingewikkelde vragen die ik nu lachend beantwoord.

Ondertussen heb ik me ook ontwikkeld in trainersvaardigheden en ik vind het heel mooi om die samen met mijn kennis in te zetten om docenten te kunnen begeleiden in het gesprek over seks. Een gesprek wat in een deze tijd zo belangrijk is en waarin docenten van enorme waarde kunnen zijn!