Training

Een mooie dialoog in de klas; jongeren die naar elkaar luisteren, nieuwsgierig zijn,  zorgvuldig de feiten checken, voorzichtig zijn met hun oordeel, en  jij die dat proces ontspannen faciliteert. Hoe klinkt dat?  Als jij dat wil leren, schrijf je dan in voor de training ‘Dialoog in de klas’. In deze training leer je meer over de principes van de dialoog en oefen je met de toepassing daarvan in de klas.

Investering

€ 675,00

Data

Trainingsdagen 7 en 28 oktober en 11 november

Tijd: 9.30-17.00

Inhoud

3 dagen  interactieve training

Online praktijkbegeleiding

Locatie

Een inspirerende locatie:

Appelmarkt 17

Hartje Amersfoort

Herken je dit?

Je wil graag met jouw leerlingen in gesprek over belangrijke maatschappelijke thema’s als milieu, sociale ongelijkheid of racisme maar het valt je nog niet mee om een goede dialoog te voeren met je klas. De jongeren geven een oordeel over iets waar ze net te weinig van afweten, ze lijken niet echt nieuwsgierig naar elkaar en een gesprek wordt al snel een discussie waarbij het vooral gaat om winnen of verliezen.

Het gedrag van jouw klas zie je ook bij volwassenen op social media en op TV, maar jij wilt dat anders. Je ziet graag dat jongeren luisteren naar elkaar, dat ze vragen stellen, onderzoekend en nieuwsgierig zijn en hun oordeel uitstellen. Je wilt ze dat graag leren, en toch betrap je jezelf erop dat je ook wel eens in de overtuigstand schiet. Je bent op zoek naar meer tools om die dialoog in de klas te kunnen voeren.

Dan is deze training voor jou!

Met de training ‘Dialoog in de klas’ word je toegerust om een goede dialoog te voeren met jouw leerlingen of studenten. In deze training leer je meer over de principes van de dialoog, oefen je daarmee met collega-docenten en leer je het vooral toe te passen in de klas. Het is een praktische training waarin je als deelnemers veel van elkaar leert.

Na deze training kan je;

  • een dialoog voeren in de klas waarbij je zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat,
  • de juiste vragen stellen, luisteren en uiteenlopende meningen bespreken,
  • jouw eigen overtuigingen benoemen, maar als gespreksleider neutraal blijven,
  • begrip tonen voor andere meningen en overtuigingen dan de jouwe,
  • jongeren stimuleren met elkaar in dialoog te gaan.

Na de training voel jij je zelfverzekerder in het aangaan van het gesprek met jongeren over gevoelige thema’s. Je kunt ontspannen reageren op ongefundeerde meningen en het gesprek in de klas wordt steeds respectvoller.

Investering

  • € 675,00 exclusief btw
  • 3 dagen
  • voorbereidingstijd

Wat krijg je?

  • 3 volledige dagen training met daarin:
    • theorie over de dialoog
    • oefenen met principes van de dialoog
    • oefenen met de basishouding voor de dialoog
    • oefenen met het faciliteren van de dialoog in de klas
    • feedback van de trainer en medecursisten
    • intervisie en verdieping (3e bijeenkomst)
  • Online consultatie na de training
  • de lunch tijdens trainingsdagen wordt verzorgd
  • de training vindt plaats op een inspirerende locatie in hartje Amersfoort
  • "Peter Munneke is een gedreven trainer met passie voor Groepswerk. In staat om krachtige interacties met groepen te creëren. Tegelijk doelgericht; weet complexe thema's te vertalen naar begrijpelijke onderwerpen voor verschillende doelgroepen."

    Tony Mol (voormalig) Docent Baken Stad College, Almere
  • "Peter Munneke heeft een training gegeven aan de medewerkers die dit jaar starten aan een bijbaan voor de klas. Het was een leerzame training, die op een interactieve en speelse manier werd gegeven. Peter inspireerde de cursisten, maar liet hen ook nadenken over mogelijke situaties. Erg leuk en leerzaam, ook volgens de cursisten!" Bekijk dit project

    Colinda Boers Adhocdocent projectcoördinator
  • Ik heb geleerd dat je elkaar in een discussie moet respecteren, de ander de ruimte moet geven om zijn/haar verhaal te laten vertellen en om naar de ander te luisteren. Ik heb ook geleerd  om in te gaan op hetgeen gezegd wordt en niet te strijden voor het eigen gelijk.  

    Student Hoornbeeck College

Schrijf je in

Laat hier je gegevens achter. Geef in het veldje ‘bericht’ aan of  je mee wil doen aan de training of aan de kennismakingsworkshop   Je krijgt zo snel mogelijk per mail een bevestiging van je inschrijving.

Contact

Voor wie is deze training?

  • docenten, voorlichters of gastdocenten op het voortgezet- en beroepsonderwijs
  • als je op zoek bent naar vormen om de dialoog aan te gaan met jouw leerlingen of studenten
  • als jij je graag wil ontwikkelen in vragen stellen, luisteren, neutraliteit en het begeleiden van interactie
  • als je regelmatig twijfelt of je het wel bij het goede eind hebt 😉

Voor wie is deze training niet?

  • docenten op het basisonderwijs en het praktijkonderwijs*
  • als je liever niet wil oefenen tijdens een training en vooral op zoek bent naar een theoretische basis
  • als je 100% overtuigd bent van je eigen mening en jouw leerlingen of studenten daar graag van wil overtuigen 😉

* In de toekomst start een training die specifiek gericht is op deze doelgroepen.

Waarom ik deze training geef

Toen ik net voor de klas stond op het vmbo had ik bepaalde levensovertuigingen over geloof, seks, relaties, politiek, omgaan met etnische verschillen en andere maatschappelijke issues. Ik kan me goed herinneren dat ik als onervaren mentor al snel een themaweek over seks en relaties moest leiden met mijn klas. Ik weet ook nog dat ik me daar een beetje onbehaaglijk bij voelde. Ik hoorde leerlingen dingen zeggen waar ik het totaal niet mee eens was en elke keer bekroop mij het gevoel: ‘dit gaat verkeerd, ik moet die kids overtuigen van de juiste moraal! Als ze zo doorgaan eindigen ze zwaar ongelukkig met een geslachtsziekte of onbedoelde zwangerschap in een foute relatie!’

Ik merkte dat overtuigen niet echt werkte. Hoe meer ik ze stuurde naar  keuze A hoe meer zij gingen voor keuze B. Jaren later werkte ik als preventiemedewerker bij een stichting die mensen helpt bij een onbedoelde zwangerschap. Mijn overtuigingen veranderde in een aantal opzichten, maar het was vooral mijn aanpak tijdens gastlessen, workshops en trainingen die volledig veranderde. Ik leerde steeds meer en beter gebruik te maken van de dialoog als lesvorm en ik ontdekte dat dit effect had. Leerlingen, studenten, docenten of collega’s  leerden meer van elkaar, durfden open te zijn en kwetsbaarheid te tonen. Gaandeweg verdiepte ik mij meer in de dialoog en ontwikkelde ik mijn trainersvaardigheden. En nu? Nu wil ik graag uitdelen van de kennis en ervaring die ik opgedaan heb. Ik gun het jou namelijk ook dat je op een prettige manier met jouw leerlingen of studenten in gesprek raakt waarbij alles gezegd kan worden omdat er respect, nieuwsgierigheid en veiligheid is en het oordeel op de achtergrond blijft.

Wat zeggen anderen over mij?

In 2017 heb ik een training tot preventiemedewerker gevolgd bij Peter Munneke, toen nog werkzaam voor Siriz. Deze training omvatte drie cursusdagen en daarnaast praktijkoefeningen, waarbij niet alleen mijn lessen werden beoordeeld, maar waar ik ook mocht observeren hoe Peter zelf functioneerde als docent.

Tijdens deze training heb ik veel geleerd van Peter. Als trainer is Peter terughoudend in het geven van een oordeel en dat maakt hem een heel prettig persoon om van te leren, mee te reflecteren en om advies te vragen. Tijdens de training ging Peter continu het gesprek aan met de cursisten in plaats van simpelweg te vertellen hoe hij wilde dat iemand les zou geven. Op die manier zorgde hij ervoor dat ieders kwaliteit goed tot uiting kwam en er voldoende vrijheid was om iedereen les te laten geven op een manier die goed aansloot.

In zijn lessen is Peter niet een stereotype docent, maar juist iemand die actief probeert te verbinden met de leerlingen. Peter spreekt met leerlingen in plaats van tot leerlingen. Dit, gecombineerd met zijn aanstekelijke gevoel voor humor en zijn ontspannen houding zorgen ervoor dat veel leerlingen Peter willen aanspreken en dus bij de les betrokken zijn en blijven. Voor mij als aankomend docent werkte deze ontspannen benadering aanstekelijk en werd ik zelf ook zelfverzekerder om les te geven.

Peter is een eerlijk persoon die zijn professionaliteit tot uiting laat komen door mensen zelf te laten inzien hoe ze hun activiteiten kunnen verbeteren in plaats van een beroep te doen op zijn autoriteit als trainer. Dat bewonder ik erg.

Jelle Wiering

Docent aan de universiteit Utrecht en de rijksuniversiteit Groningen

Als vrijwillige preventiemedewerker bij Siriz ben ik getraind door Peter, een ervaren preventievoorlichter. In deze training bracht Peter op heldere wijze over wat de organisatie inhield en wat de inhoud was van de gastlessen. Hij leerde mij vooral hoe ik deze inhoud over kon brengen op de ontvangers. Tijdens de basistraining leerde ik zelfstandig delen van de gastlessen uit te werken en te presenteren.

Peter heeft een geduldige houding en is erg toegankelijk. Hiermee schept hij vertrouwen en een veilige basis om ook fouten te kunnen maken. Peter laat je eerst zelf nadenken over je eigen handelen en geeft zo nodig feedback op punten die goed gaan, maar ook punten waarin je jezelf kunt ontwikkelen. Dit weet hij op duidelijke wijze te formuleren en is daarin opbouwend.

Door mee te kijken en stukjes les te proberen werkte ik er naar toe om zelfstandig voor de klas te staan. Tijdens de momenten dat ik zelf voor de klas stond, observeerde Peter mij. Hij lette daarbij niet alleen op de inhoud, maar ook op de manier van lesgeven. Zo nodig mengde Peter zich op een natuurlijke manier in de les om wat sturing te geven.

Na de les was er ruimte voor een moment van feedback. Concrete tips waarmee ik vandaag de dag nog steeds rekening hou, waardoor ik mij zelfverzekerd voel als ik voor de klas sta.

Marjolein Klijn

Praktijkbegeleider politie

Online kennismakingsworkshop

Een goede dialoog in de klas, hoe doe je dat? In deze kennismakingsworkshop vertel ik je over het verschil tussen dialoog en discussie , ontdek je het verschil tussen je rol als docent of procesbegeleider en leer je een aantal principes van de dialoog kennen. Met één of twee van die principes oefen je kort.

Tenslotte vertel ik je kort meer over de training dialoog in de klas.

Meld je aan

Deelname is gratis. Klik op de button hieronder en vul het contactformulier in.

Datum

vrijdag 3 april 2020

13.30 – 15.30

Hoe

De workshop is live en online via zoom.

Details volgen na inschrijving.

Locatie

Op een plek waar jij rustig achter je laptop kan zitten.