Training

Een goede dialoog in de klas, dat zou jij ook wel willen! Jongeren die naar elkaar luisteren, nieuwsgierig zijn, voorzichtig zijn met hun oordeel en jij die dat gesprek op een ontspannen manier mogelijk maakt. Als dat jouw droom is, schrijf je dan in voor de training ‘Dialoog in de klas’. In deze training leer je meer over de principes van de dialoog en oefen je met de toepassing daarvan in de klas.

Vanwege de huidige corona-maatregelen wordt deze training verplaatst naar het najaar. Houd deze pagina in de gaten voor verder nieuws.

Investering

€ 675,00

Data

Trainingsdagen 23 en 24 april, 12 juni

Tijd: 9.30-17.00

Inhoud

2 achtereenvolgende dagen  interactieve training

telefonische praktijkbegeleiding

1 terugkomdag met verdieping en praktijkcases

Locatie

Het Almahuis aan de Appelmarkt in hartje Amersfoort

Herken je dit?

Je wil graag met jouw leerlingen in gesprek over belangrijke maatschappelijke thema’s als milieu, sociale ongelijkheid of racisme maar het valt je nog niet mee om een goede dialoog te voeren met je klas. De jongeren geven een oordeel over iets waar ze net te weinig van afweten, ze lijken niet echt nieuwsgierig naar elkaar en een gesprek wordt al snel een discussie waarbij het vooral gaat om winnen of verliezen.

Het gedrag van jouw klas zie je ook bij volwassenen op social media en op TV, maar jij wil dat anders. Je wil graag dat jongeren luisteren naar elkaar, dat ze vragen stellen, onderzoekend en nieuwsgierig zijn en hun oordeel uitstellen. Je wil ze dat graag leren, en toch betrap je jezelf erop dat je ook wel eens in de overtuigstand schiet. Je wil graag meer tools om die dialoog in de klas te kunnen voeren.

Dan is deze training voor jou!

Met de training ‘Dialoog in de klas’ word je toegerust om een goede dialoog te voeren met jouw leerlingen of studenten. In deze training leer je meer over de principes van de dialoog, oefen je daarmee met collega-docenten en leer je het vooral toe te passen in de klas. Het is een praktische training waarin je als deelnemers veel van elkaar leert.

Na deze training kan je;

  • een dialoog voeren in de klas waarbij je zorgt voor een veilig pedagogisch klimaat,
  • de juiste vragen stellen, luisteren en uiteenlopende meningen bespreken,
  • jouw eigen overtuigingen benoemen, maar als gespreksleider neutraal blijven,
  • begrip tonen voor andere meningen en overtuigingen dan de jouwe,
  • jongeren stimuleren met elkaar in dialoog te gaan.

Na de training voel jij je zelfverzekerder in het aangaan van het gesprek met jongeren over gevoelige thema’s. Je kunt ontspannen reageren op ongefundeerde meningen en het gesprek in de klas wordt steeds respectvoller.

Investering

  • € 675,00 exclusief btw
  • 3 dagen
  • voorbereidingstijd

Wat krijg je?

  • 2 volledige dagen training met daarin:
    • theorie over de dialoog
    • oefenen met vaardigheden en de principes van de dialoog
    • feedback van de trainer en medecursisten
  • telefonische consultatie na ongeveer 4 weken
  • 1 dag verdieping en training aan de hand van praktijkcases
  • de lunch tijdens trainingsdagen wordt verzorgd
  • de training vindt plaats op een inspirerende locatie in hartje Amersfoort
  • "Peter Munneke is een gedreven trainer met passie voor Groepswerk. In staat om krachtige interacties met groepen te creëren. Tegelijk doelgericht; weet complexe thema's te vertalen naar begrijpelijke onderwerpen voor verschillende doelgroepen."

    Tony Mol (voormalig) Docent Baken Stad College, Almere
  • "Peter Munneke heeft een training gegeven aan de medewerkers die dit jaar starten aan een bijbaan voor de klas. Het was een leerzame training, die op een interactieve en speelse manier werd gegeven. Peter inspireerde de cursisten, maar liet hen ook nadenken over mogelijke situaties. Erg leuk en leerzaam, ook volgens de cursisten!" Bekijk dit project

    Colinda Boers Adhocdocent projectcoördinator
  • Ik heb geleerd dat je elkaar in een discussie moet respecteren, de ander de ruimte moet geven om zijn/haar verhaal te laten vertellen en om naar de ander te luisteren. Ik heb ook geleerd  om in te gaan op hetgeen gezegd wordt en niet te strijden voor het eigen gelijk.  

    Student Hoornbeeck College

Schrijf je in

Laat hier je gegevens achter. Geef in het veldje ‘bericht’ aan of  je mee wil doen aan de training of aan de kennismakingsworkshop   Je krijgt zo snel mogelijk per mail een bevestiging van je inschrijving.

Contact

Voor wie is deze training?

  • docenten, voorlichters of preventiemedewerkers op het (v)mbo
  • als je op zoek bent naar vormen om de dialoog aan te gaan met jouw leerlingen of studenten
  • als jij je graag wil ontwikkelen in vragen stellen, luisteren, neutraliteit en het begeleiden van interactie
  • als je regelmatig twijfelt of je het wel bij het goede eind hebt 😉

Voor wie is deze training niet?

  • docenten op het basisonderwijs en het praktijkonderwijs*
  • als je liever niet wil oefenen tijdens een training en vooral op zoek bent naar een theoretische basis
  • als je 100% overtuigd bent van je eigen mening en jouw leerlingen of studenten daar graag van wil overtuigen 😉

* In de toekomst start een training die specifiek gericht is op deze doelgroepen.

Waarom ik deze training geef

Toen ik net voor de klas stond op het vmbo had ik bepaalde levensovertuigingen over geloof, seks, relaties, politiek, omgaan met etnische verschillen en andere maatschappelijke issues. Ik kan me goed herinneren dat ik als onervaren mentor al snel een themaweek over seks en relaties moest leiden met mijn klas. Ik weet ook nog dat ik me daar een beetje onbehaaglijk bij voelde. Ik hoorde leerlingen dingen zeggen waar ik het totaal niet mee eens was en elke keer bekroop mij het gevoel: ‘dit gaat verkeerd, ik moet die kids overtuigen van de juiste moraal! Als ze zo doorgaan eindigen ze zwaar ongelukkig met een geslachtsziekte of onbedoelde zwangerschap in een foute relatie!’

Ik merkte dat overtuigen niet echt werkte. Hoe meer ik ze stuurde naar  keuze A hoe meer zij gingen voor keuze B. Jaren later werkte ik als preventiemedewerker bij een stichting die mensen helpt bij een onbedoelde zwangerschap. Mijn overtuigingen veranderde in een aantal opzichten, maar het was vooral mijn aanpak tijdens gastlessen, workshops en trainingen die volledig veranderde. Ik leerde steeds meer en beter gebruik te maken van de dialoog als lesvorm en ik ontdekte dat dit effect had. Leerlingen, studenten, docenten of collega’s  leerden meer van elkaar, durfden open te zijn en kwetsbaarheid te tonen. Gaandeweg verdiepte ik mij meer in de dialoog en ontwikkelde ik mijn trainersvaardigheden. En nu? Nu wil ik graag uitdelen van de kennis en ervaring die ik opgedaan heb. Ik gun het jou namelijk ook dat je op een prettige manier met jouw leerlingen of studenten in gesprek raakt waarbij alles gezegd kan worden omdat er respect, nieuwsgierigheid en veiligheid is en het oordeel op de achtergrond blijft.

Online kennismakingsworkshop

Een goede dialoog in de klas, hoe doe je dat? In deze kennismakingsworkshop vertel ik je over het verschil tussen dialoog en discussie , ontdek je het verschil tussen je rol als docent of procesbegeleider en leer je een aantal principes van de dialoog kennen. Met één of twee van die principes oefen je kort.

Tenslotte vertel ik je kort meer over de training dialoog in de klas.

Meld je aan

Deelname is gratis. Klik op de button hieronder en vul het contactformulier in.

Datum

vrijdag 3 april 2020

13.30 – 15.30

Hoe

De workshop is live en online via zoom.

Details volgen na inschrijving.

Locatie

Op een plek waar jij rustig achter je laptop kan zitten.